בטיחות באתר בנייה ותוכנית ארגון בטיחות באתר

אתר בנייה הוא אחד ממקומות העבודה המסוכנים ביותר הקיימים היום במשק הישראלי. סיכוני הבטיחות הם רבים, ומשתנים עם בניית המבנה.,

מבין הסיכונים הרבים ניתן למנות:

חפירות, עבודה בגובה, מנופים, כלי צמ"ה, טפסנות, עגורן צריח ,חשמל, עבודות חמות, קבלנים שונים ועוד רבים אחרים.

המציאות הכואבת:

פרויקט בנייה עולה בין מאות אלפים שקלים ועד עשרות מליוני שקלים , וכמה מושקע בבטיחות ניחוש אחד –מעט מאוד!. היכן מתרחשות תאונות העבודה באחוזים הגבוהים ביותר במשק הישראלי…נכון בענף הבנייה.
תקנות הבטיחות בבניה מטילות את האחריות לבטיחות על מבצע הבנייה, שהוא בדרך כלל הקבלן הראשי , וזה המחוייב להעסיק מנהל עבודה מוסמך מטיל עליו את האחריות לבטיחות באתר הבנייה(מתוך התקנות הבטיחות בבנייה). אך מנהל העבודה העסוק בניהול העבודה וקידום הפרויקט, יחד עם חיכוך מתמיד עם עשרות רבות של עובדי קבלן שונים יוצר מצב של יישום בטיחות ברמות נמוכות ,אם בכלל, ולעיתים קרובות הבטיחות מעכבת את העבודה ,אז למה להכביד על העובדים ועל הפרויקט.
פערי הבטיחות באתרי בנייה הם רבים: עובדי גובה שאינם מוסמכים, מפעילי צמ"ה ללא רישיון נהיגה מתאים, כלי צמ"ה ללא רישיון וביטוח בתוקף, מכונות הרמה ללא תסקירי בטיחות, אי הקפדה בדרישות החוק בענין חפירות, חיבורי חשמל לא תקינים וללא בדיקה, ללא מעקות במקומות בהם נדרש מעקה,סולמות לא תקניים,פיגומים לא תקניים ,כל אלה ואחרים מגדילים את הפוטנציאל לאירועי בטיחות.

אגף הפיקוח על העבודה במשרד הכלכלה מכיר זאת היטב ויודע שרק גורם מקצועי מתאים יכול ליישם את הבטיחות באתר בנייה,קרי ממונה בטיחות מוסמך שעבר הכשרה ענפית בבניה,אשר ייעץ בבטיחות ,ידריך בדבר סיכוני הבטיחות באתר, יסמיך לעבודה בגובה, יכין תוכנית בטיחות וסקרי סיכונים, ידאג לאמצעי מיגון וכיבוי אש ,ויבצע פעולות פיקוח ואכיפה .כיום החוק מחייב ממונה בטיחות באתר בנייה רק מעל 50 עובדים באתר, אך באיזה אתר בנייה יש בו זמנית 50 עובדים.

יזמני בנייה מסוימים במשק הישראלי המכירים את המציאות הישראלית כגון: אינטל, נובל אינרג'י , תנובה, דלק אלון, סופרגז(הכרות אישית) ועוד אחרים מחייבים ליווי צמוד של ממונה בטיחות בפרויקט הבנייה למרות שהחוק אינו מחייב,וברור שבפרויקטים אלו הבטיחות מיושמת,והאתרים אלו בטוחים יותר.
ועוד נקודה-לפי תקנה 166 של תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה)-התשמ"ח – 1988

פרוט האתרים שלגביהם יש לדרוש הכנת תכנית ארגון בטיחותי של אתר הבניה.

1) באתר שמועסקים בו מעל 50 עובדים (כולל עובדי הקבלנים)
2) באתר שגובה המבנה עולה על 25 מטר (גובה סופי)
3) באתר שבו מוצבים שני עגורני צריח ומעלה.
4) באתר שהעבודה בו מתבצעת בתוך גדרתו של מפעל תעשייתי פעיל ואין הפרדה בינו לבין החלק הפעיל של המפעל.
5) כל אתר אחר שנדרש לעשות כן על פי דרישת מפקח העבודה, כאשר לדעתו רמת הסיכון הצפויה במהלך ביצוע העבודה או באחד משלביה מחייבים זאת.

מבצע בנייה שאינו מבצע את דרישת החוק לעיל עובר עבירה פלילית.
עד כמה דרישת תקנה זו מיושמת באתרי בנייה?
אז מה הפלא שיש לנו תאונות עבודה באתרי בנייה….

דרישת העיריה לתוכנית ארגון בטיחות לאתר בנייה:

לעיתים קרובות דורשת העיריה / הרשות המקומית דורשת הכנת תוכנית ארגון בטיחות לאתר מתוך כוונה לדאוג לשלום הציבור, שכנים סמוכים, היערכות לסיכונים סמוכים כגון:

קווי חשמל , להבטיח את הסדרת התנועה.
תוכנית התארגנות אתר (ע"פ תקנות התכנון והבניה)
על פי תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו-2016, תכנית ארגון אתר מוגשת לרשות הרישוי לאחר קבלת היתר ולפני מתן אישור תחילת עבודות כקבוע בתקנה 76 בחלק ז'- אישור תחילת עבודות אלא אם כן נכתב בהיתר שלא נדרשת תוכנית כאמור.

עפ"י תקנות אלו קובץ תוכנית ארגון אתר צריכה להיות חתומה בידי הקבלן.
את תוכנית ארגון אתר יש להגיש ברמת פירוט של 1:100, על רקע מפת מדידה להיתר, ועליה לכלול את כל המרכיבים המפורטים בתקנה 1 לתוספת השנייה בתקנות התכנון והבניה, (רישוי בנייה), תשע"ו-2016 להלן:

(1) מיתאר המבנה המתוכנן, לרבות מיתאר חלקים תת-קרקעיים;
(2) גידור סביב האתר, לרבות חומרי הגמר, אם נדרש במידע, גבהים ומאפיינים ייחודיים;
(3) פתרון דיפון עקרוני;
(4) שערים לכניסות ויציאות מהמגרש לרכב והולכי רגל;
(5) אזורי חיץ סביב האתרים הרגישים במגרש, ובכלל זה עצים בוגרים, אתרים או רכיבים לשימור, לרבות פירוט אמצעי המיגון של האתרים הרגישים כאמור;
(6) מיקום חפירות ועבודות עפר;
(7) מבנים זמינים ומידותיהם, לרבות מבנים לאחסנה, רווחת העובדים, שטחי התארגנות וחניה זמנית;
(8) מבנה מכירות המיועד לקהל הרחב, כולל גישה וחניה אם מתוכננים;
(9) מבנים ורכיבים להריסה או לפינוי, לרבות אסבסט וציון מקום האסבסט במגרש;
(10) תשתית ומיתקני תשתית קיימים או מתוכננים, לרבות מיקום מיתקני חיבור חשמל זמני, לוח החשמל וגודל החיבור;
(11) פתרון להגנה על הולכי רגל מפני נפילת חפצים ורכיבים;
(12) שטח למיחזור והפרדה במקור;
(13) מיקום ציוד כיבוי אש;
(14) מיתקנים ואמצעים נוספים שנקבעו בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה), התשמ"ח-1988, כמפורט להלן:
(א) מיקום עגורנים, לרבות פירוט אורך זרוע;
(ב) מעליות זמניות – גודל ומיקום;
(ג) מיקום גנרטור זמני, לרבות ציון מפלס רעש, ומיקום מכל סולר, לרבות מאצרה;
(ד) מכלי תדלוק לציוד מכני הנדסי לרבות מאצרות. בכלל מרכיבים אלו מיתאר המבנה המתוכנן, לרבות מיתאר חלקים תת-קרקעיים, גידור סביב האתר, לרבות חומרי הגמר, מיקום חפירות ועבודות עפר, מבנים זמינים ומידותיהם, לרבות מבנים לאחסנה, רווחת העובדים, שטחי התארגנות וחניה זמנית ורכיבים נוספים כמפורט בתקנות.

שימו לב!

1) תוכנית ארגון אתר נדרשת לעת הגשת בקרה לאישור תחילת עבודה והיא איננה חלק מהמסמכים שיש להגיש לקבלת ההיתר.
ועדה מקומית לא יכולה לחייב הגשת תוכנית ארגון אתר כחלק מהמסמכים הנדרשים לקבלת היתר בניה. עם זאת, אין מניעה, ככל שבעל ההיתר מעוניין בכך, שהוועדה המקומית תקדם את הגשת תוכנית ארגון אתר ואישורה במקביל לטיפול בהיתר הבניה ובתנאי שתיחתם ע"י הקבלן אשר ימונה לביצוע העבודה בשלב אישור תחילת עבודה.
2) בתכנית ארגון אתר יש להראות גם את המבנים המיועדים לשמש במהלך הבנייה והם מפורקים בסוף הבנייה, לדוגמה מבנה מכירות. מבנים אלה המופיעים בתכנית ארגון אתר מוקמים מכח תכנית זו ומיועדים לשימוש הקבלן לצורך הקמת המבנה שניתן לו היתר, ולא מכח תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), תשע"ד-2014.

לנו ניסיון רב בהכנת תוכניות ארגון / ארגון בטיחות לאתר בנייה , פנה אלינו וקבל סיוע מקצועי,אמין,מדויק ובזמן.